Handleiding Draadloos Internet

Op deze pagina vind je meer informatie over het draadloos internet bij Camping De Rotonde.
Lees onderstaande informatie goed door. Wellicht wordt hieronder de antwoorden op uw vragen gegeven betreft ons netwerk.

Wat is Wi-Fi?

Om bij de basis te beginnen, is het handig om te weten waar Wi-Fi precies voor staat. Wi-Fi staat voor Wireless Fidelity, deze benaming voor draadloos internet wordt wereldwijd gebruikt.  De signalen die worden verzonden zijn niet schadelijk, voldoen aan de Europese en internationale normen en wetgeving. Het draadloze Wi-Fi signaal gaat door muren, plafonds, bomen etc., maar is feitelijk verwaarsloosbaar in sterkte. Obstakels zoals begroeiing, muren, wanden en isolatie kunnen wel van invloed zijn op de ontvangststerkte.

Hoe ontvang ik Wi-Fi?

De camping ligt in een buitengebied, daardoor is het (nog) niet mogelijk om glasvezel aan te leggen. Het netwerk komt nu binnen via 2 professionele straalverbindingen: 1 verbinding via Beesd en 1 verbinding via Deil. De verbindingen komen op een centraal punt op de camping binnen en worden vanuit hier doorgestuurd naar de masten en TV-modems.

Ontvang ik Wi-Fi via een mast of een TV-modem? Dat is afhankelijk van waar je staat. 
De toeristische kampeervelden op het Koopvaardij Eiland en Pampus, de jaarplaatsen en verhuuraccommodaties op Clipper 43 t/m 55, 63 en 64 en Driemaster en in het Strandpaviljoen (supermarkt, horeca en receptie) zijn voorzien van Wi-Fi masten. Op masten op de kampeervelden zijn gemonteerd aan een circa 5 meter hoge mast die in een soort paraplu-vorm het internet verspreid.

De jaarplaatsen (velden Atlantis, Batavia, Clipper 3 t/m 42, 56 t/m 62, Eendracht, Fregat en Galjoen)  ontvangen het Wi-Fi signaal via een TV-modem.

De actuele snelheid is op dit moment nog afhankelijk van het aantal gebruikers en het gebruik. Dit betekent dat het kan voorkomen dat het internet niet zo snel is als bij u thuis of op het werk. Probeert u het dan later opnieuw.

Internet gebruik

Het gebruik en mogelijke gevolgen van gebruik van ons internet is volledig op eigen risico. Bij normaal gebruik zijn er geen beperkingen ten aanzien van het gebruik (diensten en/of websites zijn niet uitgeschakeld). Alle toegang tot internet en e-mail gaat via een firewall. Om misbruik en overtredingen te voorkomen wordt toegang geregistreerd.

De snelheid per gebruiker wordt aangepast op het totale gebruik en de totale snelheid wordt verdeeld over alle gebruikers. Deze ‘traffic shaping’ (het regelen van de hoeveelheid data die verstuurd en ontvangen wordt) kan leiden tot een trage(re) verbinding. Probeert u het dan op een rustig tijdstip opnieuw.

Uw e-mail kunt u gebruiken via de webmail van uw (thuis)provider of bijvoorbeeld via Hotmail, Gmail, etc. Kijk hiervoor op de website van uw eigen (thuis)provider.

Automatisch in- en uitlogbeleid

Misschien wel de meest gestelde vraag: “Waarom moet ik mij steeds opnieuw inloggen?”. 
Om het gebruik van de 2 straalverbindingen (internetlijnen) beter te verdelen over alle gebruikers wordt u na 30 minuten geen gebruik te hebben gemaakt automatisch uitgelogd.

Na 90 minuten gebruik wordt u automatisch uitgelogd. U kunt direct weer inloggen om verder te gaan met internetten.

Tarieven

1 dag (24 uur toegang) €     2,00
1 week €   10,00
1 maand €   26,50
3 maanden €   37,50
seizoenticket €   58,50
borgsom TV-modem  € 110,00

Het Wi-Fi ticket is alleen geldig in het jaar van uitgifte. 

De kosten voor een Wi-Fi ticket en/of borgsom voor het TV-modem dienen direct bij aanschaf contant of per pin betaald te worden.

Hoe maak je verbinding?

Met onderstaande instructies bent u binnen één minuut online.

Zoals eerder beschreven staat, kunt u Wi-Fi via 2 manieren ontvangen afhankelijk van waar u staat. Situatie 1 is via Wi-Fi masten (buiten gesitueerd), situatie 2 is via een TV-modem (binnen gesitueerd).

Hoe maak je verbinding (via een Wi-Fi mast)?

Stap 1. Ga naar Instellingen op uw smartphone of tablet. Of naar het Wi-Fi teken rechtsonder in beeld op uw laptop.

Stap 2. Zorg dat uw Wi-Fi instelling aan staat.

Stap 3. Selecteren bij uw Wi-Fi instelling het netwerk: DeRotonde.

Het Wi-Fi icoon voor het draadloze netwerk geeft de sterkte van de verbinding aan:
3 streepjes betekent een sterke verbinding. Is dit niet het geval, controleer dan de afstand van uw apparaat ten opzichte van de mast.

Voorbeeld: zit u in de caravan, dan is de kans groter dat de verbinding zwak is. De straal moet namelijk door de caravanwand heen, maar kan door het materiaal tegengehouden worden. Ga bijvoorbeeld in de voortent of onder de luifel zitten.

U dient IP-instellingen op automatisch te hebben staan (DHCP). Dit is standaard het geval.

Stap 4. Open uw internetbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Google Chrome).
Bij het openen van de browser dient u meteen het inlogscherm te krijgen.

Indien nodig, deactiveer dan eerst uw ‘proxy-instellingen’. Deze vindt u bij Internet Explorer browsers onder Extra à Internetopties à Verbindingen à LAN-instellingen. U dient dan de optie Proxy-server uit te schakelen.

Krijgt u niet automatisch de portal (de inlogpagina) te zien? Typ dan in de adresbalk het volgende in: http://1.1.1.1 
U komt alsnog op de inlogpagina terecht.

Stap 5. Typ op de inlogpagina uw gebruikersnaam en het wachtwoord in, zoals u die gekregen heeft bij de receptie.
Let op: dit is hoofdlettergevoelig!

Gelukt? 
Wij wensen u veel plezier met internetten.

Niet gelukt? 
Schakel de Wi-Fi op uw apparaat even uit en aan, controleer of er software updates uitgevoerd moeten worden (zo ja, doe dit dan eerst voordat u opnieuw opstart).

Blijft de Wi-Fi niet werken op het apparaat, probeer het eerst met een ander apparaat. Mocht het dan alsnog niet werken, kunt u een melding maken bij de receptie. 

Hoe maak je verbinding (via een TV-modem)?

Stap 1. Ga naar Instellingen op uw smartphone of tablet. Of naar het Wi-Fi teken rechtsonder in beeld op uw laptop.

Stap 2. Zorg dat uw Wi-Fi instelling aan staat.

Stap 3. Selecteren bij uw Wi-Fi instelling het netwerk: Rotonde_Prive (VB: Rotonde_Prive40).

Het Wi-Fi icoon voor het draadloze netwerk geeft de sterkte van de verbinding aan:
3 streepjes betekent een sterke verbinding. Is dit niet het geval, controleer dan de afstand van uw apparaat ten opzichte van het modem.

Voorbeeld: zit u buiten, dan is de kans groter dat de verbinding zwak is. De straal moet namelijk door de caravanwand heen, maar kan door het materiaal tegengehouden worden. Ga bijvoorbeeld in de caravan zitten.


U dient IP-instellingen op Automatisch te hebben staan (DHCP). Dit is standaard het geval.

Dit dient u eenmalig te doen op alle Wi-Fi apparaten die u gaat gebruiken.

Stap 4. Open uw internetbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Google Chrome).
Bij het openen van de browser dient u meteen het inlogscherm te krijgen.


Indien nodig, deactiveer dan eerst uw ‘proxy-instellingen’. Deze vindt u bij Internet Explorer browsers onder Extra à Internetopties à Verbindingen à LAN-instellingen. U dient dan de optie Proxy-server uit te schakelen.

Krijgt u niet automatisch de portal (de inlogpagina) te zien? Typ dan in de adresbalk het volgende in: http://1.1.1.1 U komt alsnog op de inlogpagina terecht.

Stap 5. Typ op de inlogpagina uw gebruikersnaam en het wachtwoord in, zoals u die gekregen heeft bij de receptie. Let op: dit is hoofdlettergevoelig!

Gelukt? 
Wij wensen u veel plezier met internetten.

Niet gelukt? 
Schakel de Wi-Fi op uw apparaat even uit en aan, controleer of er software updates uitgevoerd moeten worden (zo ja, doe dit dan eerst voordat u opnieuw opstart).

Blijft de Wi-Fi niet werken op het apparaat, probeer het eerst met een ander apparaat. Mocht het dan alsnog niet werken, kunt u een melding maken bij de receptie. 

Smart TV of gamen?

Netflix kijken of een potje FiFa spelen op de Playstation tijdens je vakantie? Dat kan!
Apparaten zoals een gamecomputer of een Smart TV t.b.v. Netflix, Youtube, etc. moeten apart worden vrijgegeven op het netwerk. Het vrijgeven van het netwerk kan op aanvraag via de receptie.

Voor het vrijgeven heeft de receptie een aantal gegevens nodig: 
- Het MAC-adres van het apparaat 
- Het EOC-nummer van het modem 
- Het AP-nummer van het modem
- Om wat voor soort apparaat gaat het?

Hoe vind je het MAC-adres?

Als het om een Smart TV gaat, is dat: Menu à Netwerk à Netwerkstatus.
Hier zie je 2 MAC-adressen staan: 1 voor de vaste bekabelde aansluiting op de TV en 1 voor de Wi-Fi van de TV. Afhankelijk van hoe de TV is aangesloten, moet je het juiste MAC-adres kiezen.

Gaat het om een gamecomputer, dan is het: Menu à Network à MAC-adres. 
Hier zie je 2 MAC-adressen staan: 1 voor de vaste bekabelde aansluiting op de TV en 1 voor de Wi-Fi van de TV. Afhankelijk van hoe de gamecomputer is aangesloten, moet je het juiste MAC-adres kiezen.

TIP: Zoek op Google hoe je het MAC-adres van het apparaat kan vinden.

Vragen?

Mocht u om een of andere reden toch geen toegang krijgen, problemen hebben met de internetverbinding of andere vragen hebben, neem dan contact op met de medewerkers van de receptie.